• KLM-topvrouw Marjan Rintel wil maatregelen vanuit Brussel om Europese luchtvaartmaatschappijen beter te laten concurreren met Chinese branchegenoten.
  • “Het luchtruim van Rusland is gesloten voor Europese luchtvaartmaatschappijen en Chinese carriers vliegen eroverheen”, zei ze in het tv-programma WNL op Zondag.
  • “Europa kan op zijn minst kijken hoe we dat oneerlijke speelveld kunnen voorkomen door het te beprijzen of er op een andere manier naar te kijken.”
  • Lees ook: KLM wil dat parttimepiloten meer vlieguren maken om roosterprobleem op te lossen

KLM-topvrouw Marjan Rintel wil dat Brussel met financiële maatregelen komt om Europese luchtvaartmaatschappijen beter te laten concurreren met Chinese branchegenoten. Die hoeven namelijk niet om Rusland heen te vliegen en daardoor concurreren zij op een oneerlijke manier met Europese vliegmaatschappijen, vindt ze.

“Het luchtruim van Rusland is gesloten voor Europese luchtvaartmaatschappijen en Chinese carriers vliegen eroverheen. Dat scheelt je soms 2 tot 4 uur. Dat zie je dan terug in de prijs en bij ons lopen de kosten natuurlijk hoger op”, zegt ze in het tv-programma WNL op Zondag.

Volgens haar zou Brussel hiertegen iets moeten doen. “Europa kan op zijn minst kijken hoe we dat oneerlijke speelveld kunnen voorkomen door het te beprijzen of er op een andere manier naar te kijken.” Ze benadrukt daarbij dat de kosten voor KLM, dat maandag 105 jaar bestaat, voor bijvoorbeeld brandstof zijn opgelopen.

Plannen voor flinke kostenbesparingen voor 105-jarige KLM

Verder ging Rintel in op de plannen die KLM deze week bekendmaakte om kosten te besparen. Daarbij kijkt de luchtvaartmaatschappij onder meer naar het aanpassen van het cateringaanbod tijdens vluchten om de inkomsten jaarlijks met 100 miljoen euro op te krikken. Het is echter nog niet zeker of passagiers op Europese vluchten straks geen gratis snack of drankje meer aan boord krijgen. “Onze klanten zijn niet heel erg tevreden over dat broodje en geven juist aan: geef mij wat keuze en het liefst ook dan tegen betaling”, stelt ze zondag.

Ook ging ze in op maatregelen rond efficiënter werken om personeelstekorten onder piloten en technici terug te dringen. Dit komt volgens haar niet per se neer op harder werken. "Er zijn heel veel maatregelen die je daarbij kunt bedenken. Die bespreken we met de vakbonden en dan hopen we zo snel mogelijk meer capaciteit te krijgen. Dan ga je ook meer geld verdienen en kan je ook je kosten dekken."

LEES OOK: Ik vloog voor het eerst business class met KLM – aan het eind kreeg ik nog een leuk cadeautje